معماری
خانه / اخبار / درگذشت خالق جن گیر

درگذشت خالق جن گیر

گاردین نوشت: «ویلیام پیتر بلتی»، رمان‌نویس و فیلمساز آمریکایی که رمان «جن‌گیر» را در کارنامه‌اش دارد،‌ در سن ۸۹ سالگی در اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت.او کتاب ترسناک «جن‌گیر» را در سال ۱۹۷۱ درباره کودکی که جن‌زده شده بود ‌نوشت و دو سال پس از آن فیلمنامه آن را برای «ویلیام فردکین»، کارگردان «جن‌گیر» به نگارش درآورد.

«جن‌گیر» مشهورترین اثر این نویسنده بود و در زمان انتشار فروش چشمگیری داشت. نام این کتاب مدت ۵۷ هفته در فهرست پرفروش‌ترین‌های «نیویورک تایمز» دیده می‌شد و ۱۷ هفته در صدر این جدول قرار داشت.«بلتی» سال ۱۹۷۳ برای نگارش فیلمنامه‌ «جن‌گیر» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را کسب کرد. او همچنین در سال ۱۹۹۰ فیلم «جن‌گیر ۳» را نوشت و کارگردانی کرد.

«فردکین» کارگردان‌، «ادگار رایت» فیلمساز و «استفن کینگ» نویسنده آثاری چون «رستگاری در شائوشنگ» و «مسیر سبز»، از جمله اولین افراد سرشناسی بودند که از فقدان این نویسنده ابراز تاسف و پیام‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کردند.«استفن کینگ» که خود برای نگارش رمان‌های ژانر وحشت شهرت دارد،‌ «جن‌گیر» را «مهم‌ترین رمان ترسناک دوران ما» خواند.

«بلتی» سال ۱۹۲۸ از پدر و مادر لبنانی و مهاجر به دنیا آمد. او در رشته ادبیات انگلیسی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رساند، اما به عنوان فروشنده خانگی جاروبرقی مشغول به کار شد. رانندگی کامیون و مسئول چک بلیت، از دیگر حرفه‌های او پیش از پیوستن به نیروی هوایی ارتش آمریکا بود. دهه ۱۹۵۰ بود که او شغل خود به عنوان دبیر و آژانس اطلاعاتی در بیروت کنار گذاشت و روی نویسندگی متمرکز شد.او کتاب‌ زندگینامه‌ای «مکه از کدام طرف است جک» را در سال ۱۹۶۰ به چاپ رساند و سپس چندین رمان طنز را روانه بازار کرد.

*«بلتی» سال ۱۹۷۱ «جن‌گیر» را نوشت. با وجود نقدهای درخشانی که این اثر دریافت کرد، ناشر مدعی شد این کتاب در بازار نمی‌فروشد و بسیاری از نسخه‌های آن پس فرستاده می‌شوند. با این حال،‌ فیلم اقتباسی آن ساخته شد و دو جایزه اسکار و چهار گلدن گلوب برای سازندگانش به ارمغان آورد.
*این نویسنده آمریکایی فیلمنامه «جن‌گیر ۳» را نیز خود نوشت،‌ اما در سال ۱۹۹۹ در مصاحبه‌ای گفت:
«واقعیت تلخ این است که دیگر کسی نمی‌خواهد من کمدی بنویسم. «جن‌گیر» نه تنها آن کار را تعطیل کرده، ‌بلکه تمام خاطرات موجود آن را هم از بین برده است.»

درباره ی blog

همچنین ببینید

نتایج آخرین جلسات وزیر ارشاد با کارگردان های فیلم های رستاخیز و کاناپه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی درباره آخرین وضعیت دو فیلم «رستاخیز» …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس